Nejčastější dotazy – Proteiny a bílkoviny

Vzhledem k tomu, že má práce se pohybuje okolo suplementů a doplňků výživy, bude se první díl nové rubriky „Nejčastější dotazy“ věnovat otázkám právě okolo proteinů. Protein je nejčastějším doplňkem, po kterém začínající i pokročilejší fitnessáci sáhnou. A tak se denně setkávám s lidmi, kteří jsou zmatení a neví, cože to vlastně mají sypat za záhadnou látku. Snad článek pomůže objasnit začátečníkům základní otázky, na které se bojí zeptat :).

Nejdříve si stručně vysvětlíme, co je to protein. Opravdu velmi stručně, protože na toto téma by se daly psát knihy. Bílkovina, neboli protein (ano, opravdu je to to samé), je jednou ze tří základních makroživin, bez které naše tělo nedokáže fungovat. Jsou v organismu využívány zejména pro stavbu buněk a tkání, tedy i svalové hmoty. Jsou složeny ze základních stavebních kamenů, takzvaných aminokyselin. Některé aminokyseliny si naše tělo umí samo vytvořit, některé je ale nutné přijímat v potravě. Těmto aminokyselinám se říká esenciální. Ve stravě bílkoviny najdeme zejména v mase, vejcích, či mléčných výrobcích. Z rostlinných zdrojů jsou pak bílkoviny zastoupeny zejména v luštěninách a výrobcích z nich (tofu, soja). Pokud se stravujeme tak nějak zdravě a „normálně“, většinou našemu tělu dodáváme dostatek bílkovin. Pokud však z nějakého důvodu chceme příjem bílkovin navýšit, přichází většinou na řadu bílkovinové koncentráty, proteiny.

Ty dnes seženeme v různých kvalitách, koncentracích a příchutích. Nejčastější bývá protein syrovátkový (označovaný jako whey), setkat se můžeme ale taky s hovězím proteinem (beef), caseinem, či různými směsi. V dnešní době jsou také velice oblíbené proteiny rostlinné – konopný, rýžový, hrachový… „Síla“ proteinu se pozná podle toho, kolik g bílkoviny je obsaženo ve 100g výrobku. Nejčastěji se tak setkáme se 70 – 85% proteiny. Pozor, nedejte se zmást označením 100% whey protein. Znamená to, že protein je čistě ze syrovátky, ne že by se jednalo o 100% protein. Takový protein není prakticky možné vyrobit.

Tak, to by byla troška teorie. Teď něco k nejčastějším otázkám zmatených zákazníků :

Chci nabrat svaly, takže potřebuju protein

Ano, to je pravda. Na nabírání svalové hmoty je opravdu potřeba denně přijmout určité množství bílkovin. Ovšem nikdo netvrdí, jestli tyto bílkoviny musíte přijmout z masa, luštěnin, nebo z proteinu. Záleží na vašich stravovacích zvyklostech a jídelníčku. Měli byste tedy vědět, kolik vaše tělo potřebuje denně bílkovin (doporučuji 1,5-2g/kg tělesné hmotnosti), zjistit kolik jich za den ve skutečnosti sníte, a podle toho se zařídit. Buď jste v klidu, anebo potřebujete na bílkovinách přidat. Pak je už na vás, jestli třeba přidáte masa, anebo je pro vás jednodušší vypít protein.

Chci protein, ale nechci nabrat svaly

Opačný problém, který se většinou týká žen. Pokud jíte tak, jak je pro vaše tělo vhodné, nedřepujete týdně stovky kil, nebo neužíváte nějaké zázračné (a zakázané) tabletky, není možné, abyste ze samotného pití proteinu nabrala svaly. Věřte mi, tisíce žen (a ještě více mužů), co by dali cokoliv za to, kdyby to bylo tak snadné. Pokud jste začala cvičit, pít protein a najednou si připadáte příliš mohutná, bude to nejspíše tím, že vaše maličké svaly, které se najednou probudily k životu, překrývá přebytečné množství tuku.

Protein pro ženy

Ne, nic takového opravdu neexistuje :). Bílkovina je prostě bílkovina a je opravdu jedno, jestli ji užívá muž, žena, dítě, nebo vaše babička. Lišit se bude maximálně dávkování. Pokud tedy narazíte na nějaký „ultra femine sexy women protein“, jedná se pravděpodobně o marketingový tah. Možná si připlatíte, ale spíše za růžovou barvu a kytičky na obale, než za kvalitu :). A když už byla v předchozím bodě řeč o přebytečném tuku – pitím proteinu (nebo nahrazením jídla proteinem) nezhubnete. Nehledejte žádné pohodlné řešení, chce to začít od základů a to jídelníčkem a pohybem.

Dávkování proteinu

Před nebo po tréninku? Ráno nebo večer? Jednou? Dvakrát? Třikrát denně? Čím víc, tím líp? Na tohle existuje jediná odpověď – podle potřeby. Je to doplněk, který má DOPLNIT váš, už tak dostatečně kvalitní, jídelníček. Většina lidí pije protein po tréninku, ale není to žádné železné pravidlo. Klidně si ho nasypte ráno do kaše. Pokud nestíháte, máte delší pauzu mezi jídly a máte strach o svoje „gainz“, pošlete tam protein. Ptáte se kolik? 20g? 40g? Ani na tohle není (bohužel) jednoznačná odpověď. Vše se musí řídit vašimi individuálními potřebami.

To by pro dnešek stačilo, o této problematice by se dalo psát hodiny. Pokud máte nějaký dotaz k proteinům, nebo chcete pomoct s nastavením těch správných dávek právě pro vás, napište mi zprávu na FACEBOOKU nebo na mail info@fitnesscoach.cz.

– Hanny

Style switcher RESET
Color scheme